П`ятниця, 03.05.2024, 01:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Донецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12

Місячник правового виховання «Ми і держава»

Місячник правового виховання «Ми і держава»

Кримінальна відповідальність неповнолітніх

(виховна година у 10 класі)

Мета: З'ясувати суть поняття кримінальна відповідальність неповнолітніх. Розвивати знання про відповідальність своїх дій у житті, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки підлітків. Збагачувати словниковий запас дітей. Виховувати почуття відповідальності за  свої дії.

Обладнання: Конституція України, Кримінальний кодекс України.

Хід бесіди

1.  Вступна частина.

2.Організація дітей до роботи.

3.  Ознайомлення з темою і метою бесіди. Вступне слово вчителя.

Тема нашої бесіди «Кримінальна відповідальність неповнолітніх». Ви вже дорослі діти і повинні знати про кримінальну відповідальність, повинні вміти розібратися в життєвих ситуаціях. Ось про це ми сьогодні з вами поговоримо.

— Що ж таке кримінальна відповідальність? (Діти висловлюють свої думки).

Кримінальна відповідальність — це обов'язок особи дати звіт про свої дії уповноваженим на те державним органам (зізнання попереднього розслідування прокуратури, суду), а також перетерпіти певні обмеження, страждання, відчути примусову дію кримінального закону. Частиною кримінальної відповідальності є застосування покарання щодо винного.

Кримінальна відповідальність, як і кожний вид юридичної відповідальності, ґрунтується на конституційному принципі законності. Це означає, що кримінальній відповідальності і покаранню підлягає лише особа, винна у вчиненні злочину.

— Що таке злочин? (Діти висловлюють свої думки).

Злочин — це суспільно небезпечне діяння, виявлене або в дії, або у бездіяльності. Злочин полягає в активних   діях   (крадіжка   чужих   речей,   вчинення тілесних ушкоджень іншим людям).

 —   Як же бути, коли вчинено злочин?  (Діти висловлюють свої думки).

Повідомлення про злочин є важливою умовою боротьби зі злочинністю і засобом запобігання їй, свідчить про громадську зрілість людини. Воно не має нічого спільного з таким негативним явищем, як наклеп. Ябіда ніколи не виступить відкрито проти недоліків, а таємно обговорюватиме їх за спиною своїх товаришів.

Якщо людина напевно знає про підготовлений або вчинений злочин, повідомити про який зобов'язує закон, але все-таки не виконує цього обов'язку, вона підлягає кримінальній відповідальності.

Деякі інші види пасивної поведінки є злочинною бездіяльністю (неподання водієм допомоги людині, яка постраждала під час автомобільної аварії, неподання капітаном судна допомоги людям, які гинуть у воді).

— Що ж чинять з особою, яка вчинила злочин?(Діти висловлюють свої думки).

— Особа, яка вчинила злочин, підлягає кримінальній відповідальності і покаранню. Кримінальне покарання застосовується тільки за вироком суду й відповідно до закону.

— З якого віку може нести особа кримінальну відповідальність?

— Вік, з досягненням якого настає кримінальна відповідальність за злочин, — 16 років.

Однак за вбивство, зумисне заподіяння тілесних ушкоджень, що спричинили розлад здоров'я, зґвалтування, розбійний напад, крадіжку, злісне хуліганство, зумисне знищення або пошкодження державного майна чи майна громадян, що призвело до тяжких наслідків, а також за умисне вчинення дій, які можуть викликати аварію, відповідальність настає з 14 років.

— Як бути, якщо підлітку ще немає 14 років, а він учинив суспільно-небезпечне, заборонене законом діяння, наприклад — украв? (Діти висловлюють свої думки).

Щодо такого підлітка застосовуються примусові заходи виховного характеру або заходи громадського впливу.

На жаль, 14 – 16-річні підлітки не завжди знають, що вони вже можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності.

Підстави і принципи кримінальної відповідальності визначаються кримінальним правом. Кримінальне право є системою юридичних норм, встановленою Верховною Радою України, які визначають не лише принципи і підстави кримінальної відповідальності, а й те, які суспільно небезпечні діяння є злочинами і які покарання можуть бути застосовані до осіб, котрі вчинять злочин. І серед дорослих, і серед дітей широко розповсюджена хибна думка, що закон за скоєний підлітком злочин ніяких серйозних заходів не передбачає, що неповнолітні користуються в цій сфері особливими привілеями і пільгами. Позиція кримінальної відповідальності інша.

Неповнолітні несуть кримінальну відповідальність на тих же правах, що й дорослі злочинці.

Гуманізм зовсім не означає потурання. Кримінальний кодекс України не надає пільги неповнолітнім. Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх передбачені цим кодексом також.

Високий рівень дитячої злочинності у Японії. Поряд зі швидким кількісним зростанням звертає на себе особливу увагу й інша особливість дитячої злочинності. З кожним роком вона стає більш організованою і груповою, зростає число неповнолітніх рецидивістів, виникають більш нові її небезпечні форми.

У найбільшому місті Токіо зареєстровано 569 юнацьких банд, які налічують у своєму складі близько З0 тисяч підлітків.

Банди в Англії («Тедді-Бойз», «Вовчі зграї») наводять жах і тероризують місцеве населення.

Ви дивитесь іноземні фільми на цю тему. Які почуття вони викликають у вас?

(Діти розповідають).

Ліквідація злочинності й правопорушень серед неповнолітніх є складовою і невід'ємною частиною загальної проблеми викорінення злочинності в нашій країні.

—   Чи є в нас умови для розвитку дитячої злочинності?  (Діти відповідають).

—   Ми намагаємося не допустити злочинності серед неповнолітніх. У школах створені всі умови для навчання і відпочинку.  (Діти розповідають).

—   Які кінофільми ви дивились про боротьбу з дитячою злочинністю?

— Згадайте, в яких фільмах діти, завдяки старанній роботі кримінальних органів (осіб), ставали на правильний шлях?

Підсумовуючи бесіду, розглянемо декілька ситуацій.

1.  З тих чи інших причин ви зустрічаєтесь з гуртом підлітків, які пропонують вам закурити або понюхати... Як ви вчините в цьому випадку?

2.  У лісі, на галявині, зібралися молоді люди погуляти, розпиваючи спиртні напої. Як ви вчините?

— Які прислів'я на цю тему знаєте?

— Хто знає гуморески про негативні наслідки після надмірного вживання алкоголю?

— Був вечір, зустріч з випускниками в школі «N». Після концерту самодіяльності розпочалися танці. Раптом у дверях зали з'явилося кілька хлопців напідпитку. Один з них, грубо розштовхуючи хлопців, підійшов до дівчини і буквально потягнув її танцювати. Вона відмовилася. У відповідь пролунала нецензурна лайка. За дівчину заступився її товариш з класу. П'яний розмахнувся, вдарив хлопця по обличчю, і той упав.

(Висловити думки про цю ситуацію).

— Де були правильні вчинки, а де неправильні?

Вчинок п'яного — це хуліганство. А хуліганство — це злочин.

Дуже важкий час переживає наша країна. Невчасна виплата зарплати, безробіття приводять до того, що підлітки стають на шлях крадіжок у держави, у людей, особливо літніх. А в цей час земля заростає бур'янами. Попрацюйте на землі — вона вам віддячить.

Діти! Я вам бажаю, щоб ви були розумними, працьовитими, стриманими, добрими, робили лише добро. Дякую, що ви взяли активну участь у бесіді.

Програма правової освіти та правового виховання

Донецького ліцею № 12 на 2011-2015 роки.

 

Пояснювальна записка

Сучасний стан розвитку суспільства, складний характер політичної та соціально-економічної ситуації в державі вимагають визначити правову підготовку та правове виховання як пріоритетні напрями в освіті.

Загальновідомо, що моральний стан будь-якого суспільства залежить від того, як воно відноситься до своїх дітей. Якщо сьогодні юні громадяни визнаються самостійними особистостями зі своїми правами, то в цьому є велика заслуга сучасних стандартів прав людини, прав дитини, системи правової освіти та правового виховання школярів, яка формується в Україні.

Серед завдань, які вирішує школа - формування в особі сьогоднішніх школярів цвіту нації, конкурентоспроможної особи, створення умов для самовизначення, самовиховання та самореалізації особистості - носія не тільки особистісних, сімейних, а й етнонаціональних, толерантних, громадянських, загальнолюдських цінностей.

Ми вважаємо, що розвиток правової компетентності учнів повинен складати основу життєтворчості громадянина - патріота України. Подолати правовий нігілізм, розвинути високу правову культуру в суспільстві неможливо без зусиль сучасної школи, системи освіти в цілому, демократизації засад, що базуються на загальнолюдських правових цінностях: виховання поваги до прав людини й основних свобод, піднесення культури прав людини, утвердження людської гідності особистості.

Учителі через різні навчальні предмети здійснюють правопросвітницьку роботу, виходячи з необхідності дотримання в учнях правових обов'язків - важливої умови попередження правопорушень, шкідливих звичок, соціальної пасивності, переконань, що норми поведінки людини випливають із моральних, етичних, політичних, культурних нормативів суспільства.

З початкової школи до випускного класу у свідомості учнів закріплюються поняття, що пов'язані з правами людини, конституційними нормами, міжнародними, європейськими стандартами прав дитини, прав людини, національних меншин.

Важливий напрям роботи - ознайомлення школярів з останніми документами ООН, Ради Європи, рекомендаціями міжнародних конференцій із проблематики становища дітей у світі, Європі, Азії.

В умовах постійного діалогу мов, культур педагогічних колективів розвиває у своїх вихованців культуру миру, культуру служіння людству, милосердя, толерантності, почуття дружби народів світу.

Девізом для педагогів є слова: «Демократії найкраще навчитися в демократичній атмосфері, де заохочується участь, де можна відверто висловлювати й обговорювати думки, де гарантовані свобода висловлювань для учнів і для вчителів, де панують чесність і справедливість» (з рекомендації Ради Європи «Про викладання та вивчення прав людини в школах»).

Мета програми правового виховання:

• сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними їй особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні;

• підвишення загального рівня правової культури та вдосконалення системи правової освіти населення громадянами необхідного рівня правових знань, формування у них поваги до права;

• утвердження гуманістичних правових ідей, загальнолюдських та національних правових цінностей, високих моральних засад у суспільному житті,

• сприяння самоосвіти учнів з питань права і держави;

• формування поваги до права, гуманістичних правових ідей, загальнолюдських та національних правових цінностей.

Основні завдання:

• підвищення рівня правової підготовки населення насамперед учнівської молоді, викладачів правових дисциплін

• створення належних умов для набуття громадянами знань про свої права, свободи і обов’язки;

• широке інформування населення про правову політику держави та законодавства;

• забезпечення вільного доступу громадян до джерел правової інформації;

• вдосконалення системи правової освіти населення, збереження та розвиток вітчизняних традицій у цій сфері.

 

Діяльність педагогічного колективу Донецького ліцею № 12 спрямована на виконання Національної програми правової освіти населення, затвердженої Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року, № 992/2001, Національної програми «Діти України», реалізації змісту Національної доктрини розвитку освіти, забезпечення дотримання конституційних положень, законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 1243 від 31.10.2011 «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», інших нормативно-правових документів, які регламентують сучасну освіту.

 

Опис системи правовиховної роботи в ліцеї

         Наш ліцей покликаний стати тим місцем для особистості учня і вчителя, де буде духовно збагачуватись кожен учасник навчально-виховного процесу, де буде формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у національно-культурне відродження України у розбудові держави.

На сучасному етапі розвитку суспільства педагогічний колектив ліцею, розуміючи потребу докорінного переосмислення виховної системи, насамперед виходить з таких позицій:

1. Визнання того, що ліцей – навчальний заклад, покликаний відповідати потребам і умовам сучасного стану соціального розвитку України та забезпечувати освітні потреби села.

2. Ліцей має бути конкурентноздатним і престижним, а це можливо лише в режимі неперервного розвитку і творчого пошуку прогресивних технологій, методик зростання професіоналізму на педагогічному та управлінському рівні.

         Вирішуючи ці завдання ліцей забезпечує різні види діяльності в широкому спектрі позакласної сфери – гуртковій, профільній, спортивній, художньо-естетичній роботі, максимально сприяючи розвитку і самовизначенню особистості дитини.

         Це можливе лише в атмосфері доброзичливості, довіри, співробітництва, відповідальності на всіх рівнях ліцейського педагогічного простору. Головна виховна задача, яку ставить перед собою колектив ліцею: виховання соціально-активної, високоморальної, фізично розвинутої особистості.

Активну в правовому плані людину необхідно формувати змалку, особливо у шкільному віці. Тому перед школою стоїть завдання розширити правові знання молоді, сформувати в неї високу відповідальність перед суспільством і державою, виховувати молодих людей у дусі безумовного дотримання норм права і моралі. Виконання цих завдань педагогічним колективом сприяє формуванню у ліцеїстів морально-правових якостей, які стануть на заваді допущенню ними проявів антисоціальної поведінки.

Правове навчання й виховання у ліцеї розглядається як частина загальноосвітньої підготовки учнів.

Програма з правової освіти передбачає реалізацію таких завдань:

1. Формування в дітей і підлітків правової культури

2. Організація забезпечення системи ранньої профілактики правопорушень

3. Контроль за вихованням, розвитком підлітків, які перебувають на внутрішньо шкільному обліку

4. Надання педагогічної допомоги сім’ям, у яких виховуються «важкі» діти

5. Реалізація принципу взаємодії у виховній роботі між різними ланками освіти

6. Підвищення правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, педагогів, батьків – як через систематичну правову пропаганду, так і через додержання правових норм у діяльності ліцею

Програма складається з розділів:

1. Педагогічні основи правового виховання учнів.

2. Завдання правового виховання учнів.

3. Формування умов для підвищення правового виховання учнів.

4. Педагогічний всеобуч батьків.

5. Робота по попередженню правопорушень

Педагогічні основи правового виховання учнів.

Правова культура є складовою частиною загальної національної культури. Тому правове виховання як один з напрямків виховної роботи сприяє соціальному зростанню учнівської молоді, утвердженню в її свідомості високогуманних принципів, утілених у праві, підвищенню її соціальної активності.

Правове виховання учнів порівняно з іншими напрямками виховання має свою специфіку. Вона визначається передусім соціально-правовим статусом учнівської молоді в нашому суспільстві. Ліцеїсти перебувають у матеріальній залежності від батьків чи опікунів, їхня самостійність і активність корегується педагогічним колективом, у них недостатній обсяг правових знань і досвід правових відносин. Вони мають засвоювати правові знання, які регулюють їх життя і діяльність як неповнолітніх, і ті правові норми, якими їм доведеться керуватися у своєму майбутньому житті й діяльності.

                   Завдання правового виховання учнів

Одним із завдань правового виховання є формування в учнів правових почуттів, які б регулювали їхню поведінку: почуття законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів її реалізації, справедливості, нетерпимості до порушників норм права, відповідальності. Інакше основним регулятором їхньої поведінки будуть прості емоції, які призводять до ситуативної поведінки, нерідко неправомірної. Наявність правових почуттів допомагає учням долати різні труднощі, конфліктні ситуації, внутрішні суперечності, обирати з різних шляхів тільки той, який відповідає нормам моралі і права.

Правові почуття виконують роль, по-перше, психологічних чинників, що сприяють правильному подоланню внутрішніх суперечностей духовного світу особистості; по-друге, психологічного ставлення особистості до правових явищ і їх наслідків; по-третє, мотивів правомірної поведінки; по-четверте, емоційних форм регуляції, самооцінки вчинків і дій особистості, по-п’яте, емоційних компонентів ціннісної орієнтації відповідно до норм права, правил поведінки.

         Другим завданням правового виховання є вироблення навичок і звичок правомірної поведінки. Як і навички, звички є автоматизованими діями; у цьому їхня спільність. Різниця між ними полягає у тому, що навичка – це тільки вміння, здатність виконувати ту чи іншу дію без особливого контролю свідомості; звичка ж включає потребу виконувати відповідну дію.

         Третім завданням є формування в учнів активної позиції у правовій сфері, тобто нетерпимого ставлення до правопорушень, прагнення взяти участь у боротьбі з цими негативними явищами, які ще мають місце в нашому житті, вироблення уміння протистояти негативним впливам.

         Четвертим завданням правового виховання, яке пронизує всю право виховну роботу, є подолання в свідомості окремих учнів помилкових поглядів та переконань, негативних навичок і звичок поведінки, які сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання.

 

Формування умов для підвищення правового виховання учнів.

Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів. Для учнів 9-10-х класів читається курс «Правознавство». Постійно функціонує тематична виставка правової літератури в шкільній бібліотеці. Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи, що є традицією, стало проведення Місячників, Тижнів правових знань у школі. У рамках Місячника правових знань проводиться цілий ряд заходів, таких як бесіди «Твої права і обов’язки», «Діти: злочин і кара», виховні години та години спілкування «Коли підліток переступає межу дозволеного», «Вчинки і відповідальність», «Коли мої права порушують», дні інформування про чинне законодавство, конкурси творів, рефератів на правову тематику, вікторини, правові брейн-ринги.

Зросла також цікавість учнів до правознавства.

Іноді на уроках права корисний для учнів правовий матеріал сприймається ними надто поверхово, а захоплюючий сюжет закриває правильну моральну оцінку подій і явищ. Тому вчителі нашої школи використовують позитивні приклади, подані в цікавій формі. Спираючись на позитивний морально-правовий досвід учнів, класні керівники та класоводи підкреслюють творчий характер українського права, домагаються сприйняття права не як системи заборон, а як важливого регулятора суспільних відносин і діяльності кожного громадянина України.

Правоосвітницька робота серед учнів здійснюється також через зустрічі з працівниками служби у правах неповнолітніх, кримінальної міліції.

Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних, загальношкільного батьківського комітетів та постійно діючого правового лекторію для батьків.

Такі форми правоосвітницької роботи дають змогу забезпечити виховання учнів законослухняними громадянами суверенної України.

                   Педагогічний всеобуч батьків

 

Правоосвітницька робота серед батьків здійснюється через зустрічі з працівниками служби у правах неповнолітніх, кримінальної міліції. Заплановано на загальношкільних та класних батьківських зборах, на заняттях батьківського університету лекції «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх», «Про нове у Законодавстві України». Такі інноваційні форми виховної роботи сприяють формуванню в учнів та їх батьків правової свідомості уміння використовувати набуті знання на практиці. Про це свідчить зменшення правопорушників серед учнів.

Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних батьківських комітетів, ради ліцею та постійно діючого правового лекторію для батьків, план якого складено вчителем історії та права, до роботи якого залучаються працівники правоохоронних органів, зокрема дільничний інспектор та працівники юстиції.

 

Робота по попередженню правопорушень

Важливою складовою частиною системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію діяльності штабу з попередження правопорушень, роботу батьківських комітетів.

Правове виховання учнів, а особливо батьків, неможливе без тісної координації дій школи, міських служб у справах неповнолітніх, сім'ї й молоді та кримінальної міліції у справах неповнолітніх,

Питання роботи школи з профілактики дитячої бездоглядності та попередження злочинності серед неповнолітніх розглядалися на педрадах, нарадах при директорі, засіданнях м/о класних керівників. Представники ради ліцею приймали участь у проведені профілактичних рейдів, під час яких не було затримано жодного учня.

 

Структура організації роботи з профілактики правопорушень

1. Перший рівень – соціальна профілактика, спрямована на збереження здоров’я дітей. Попередження негативного впливу факторів соціального і природного середовища. Однією з основних ланок у цьому питанні є правовиховна робота серед учнів середнього і старшого шкільного віку.

2. Вторинна профілактика – направлена на виявлення негативних змін у поведінці дитини, попередження подальшого їх розвитку.

3. Третинна профілактика – цілеспрямована робота з учнями, схильними до правопорушень, має цілком індивідуальний характер.

 Важливу роль в організації правової роботи здійснює рада ліцею. Розглядаються різноманітні питання: ведення обліку відвідування учнями школи, взяття на облік неблагополучних сімей, закріплення за учнями схильними до правопорушень, наставників з числа педагогів, проблеми працевлаштування випускників, робота штабу і комісії з питань профілактики правопорушень, організація батьківських зборів, проблеми правильного використання учнями вільного часу. Кожне з цих питань потребує клопіткої роботи протягом навчального року, координації всіх служб, зв’язку з державними органами і суспільними організаціями. Адміністрація контролює роботу з профілактики правопорушень. Класні керівники залучили учнів схильних до правопорушень до гурткової роботи.

 

                   Форми і методи проведення профілактичної роботи з учнями

var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont'); if (container) { var parent = container.parentElement; if (parent) { const wrapper = document.createElement('div'); wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper'); parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling); } }

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 340
Форма входу
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031